Denne boken er resultat av et forskningsprosjekt som har fokusert på
kunnskaper som er sentrale for å støtte barns tilegnelse av tidlig
litterasitet. Tidlig litterasitet handler om alt barn lærer om
språk, fra fødselen til ca. åtteårsalderen. I tidlig litterasitet
inngår muntlig språk og det å lære ord, lære å formulere
setninger og formidle budskap til andre, og ikke minst å forstå hva
andre snakker om og er opptatt av. Disse språklige kunnskapene har
barn stor glede av når de leker med hverandre, utforsker ting de er
opptatt av, og deltar i ulike aktiviteter. Det muntlige språket de
har med seg når de begynner på skolen, legger grunnlaget for at de
lærer seg å lese og skrive. Barnehageårene utgjør dermed
grunnmuren i barns utdanning. Det å tilegne seg et rikt muntlig
språk i barnehageårene er en krevende læringsprosess, og barn er
avhengige av at barnehagepersonalet vet hvordan de kan støtte og
stimulere ulike barns språklæring. Det stilles følgelig store krav
til barnehagepersonalet for å fange opp hva barna er opptatt av, og
hva slags språklig støtte forskjellige barn vil ha fordel av å få.
Barn i barnehagealderen lærer språk best når de får snakke om tema
som engasjerer dem, sammen med barnehagepersonale de har gode og
trygge relasjoner til, og som inviterer dem til aktivt å bruke
språket selv. Boken presenterer barns språktilegnelse fra de
begynner i barnehagen, og kjennetegn på mønstrene for
språktilegnelse gjennom barnehageårene. Den gir også ideer til
hvordan personalet kan støtte barn ved å legge til rette for
ordlæring, og ved å lære dem å samtale i ulike aktiviteter og
situasjoner. Liv Gjems er professor i pedagogikk ved Høgskolen
Sørøst-Norge.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028287
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter