Det finnes mange måter å lese leseleksa på. Leselyst og leseglede
er viktige stikkord i Kåre Kverndokkens tanker om god
leseundervisning. De går som en rød tråd i boka, hvor leseren får
innblikk i en rik og variert lesemetodikk. De 101 forskjellige
lesemåtene som presenteres i boka, er utformet som konkrete og
praktiske råd og opplegg. Samtidig er dette forankret i den aktuelle
forskningen som ligger til grunn for metodikken, og boka bygger en bro
mellom akademisk teori og klasserommets praksis. Kverndokken tar også
opp spørsmålet om hva elevene bør lese, og diskuterer hvilke
kriterier man kan legge til grunn ved valg av læreverk og litteratur
i skolen. 101 måter å lese leseleksa på er en skattkiste for alle
som skal jobbe med å utvikle elevers lesing på ulike trinn og i
ulike fag i hele det 13-årige undervisningsløpet. Kåre Kverndokken
er dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Gjennom
sine populære norsklæreverk både lesebøker og språkbøker har han
i en årrekke vært med på å prege norskfaget i skolen. Kverndokken
driver flere videreutdanningskurs for lærere i lesing og skriving.
«Stikk i strid med Kverndokkens påminnelser, oppfordrer jeg til å
lese, ja nærmest pådytter jeg mine lærerkolleger denne boka!» -
Guro Havrevold, Bedre skole «Kverndokken er en entusiastisk formidler
fra leseforskningen som klarer noe av det vanskeligste: Å ta
leseopplæringen inn i klasserommet med nye praksiser og grep for å
styrke elevens forståelse.» - Sture Nome, Norsklæreren «Boka kan
anbefales til foreldre som ønsker å anspore sine barn (og seg selv)
til økt leseengasjement. De vil også kunne ha utbytte av mange av
undervisningsoppleggene, som like gjerne kan gjennomføres hjemme, som
samspill mellom foreldre og barn.» - Ståle Johnsen, Utdanning
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028577
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter