Denne boken handler om hvordan lagspillene fungerer og hvordan vi kan lære om og lede i lagspill. Hovedspørsmålet som ligger til grunn for boken, er: Hvordan kan vi som trenere og lærere bidra til konstruktive læringsprosesser i de lagspillfellesskapene vi inngår i? Rekkefølgen på de tre termene i boktittelen - lagspill, læring og ledelse - er et resultat av en bevisst tilnærming: Tilrettelegging for læring må ta utgangspunkt i det som skal læres. Kapittel 2 og 3 handler derfor om lagspillenes kjennetegn, framvekst, fellestrekk og egenart. Siden lagspill i stor grad er et praktisk kunnskapsområde, står praksislæring i sentrum i kapittel 4. Hva ligger i læring som begrep og læring som prosess? Sammenhengen mellom læring i lagspill, læring om lagspill og læring gjennom lagspill framheves. I kapittel 5 og 6 flytter vi fokuset fra de lærende til den som er ment å stimulere læringsprosessene - treneren eller læreren. Her drøftes ulike former for tilrettelegging og veiledning, lagspilltrenerens rolle som leder. Hovedspørsmålet her er hvordan treneren kan utvikle seg til å bli en mer reflekterende praktiker. Denne andre utgaven er ajourført med nyere referanser og ny forskning. Bokens målgruppe er studenter som tar universitets- og høyskoleutdanning i idrett og kroppsøving. Også lærere i skolen og lagspilltrenere på alle nivåer - men kanskje spesielt innen ungdomsidretten - vil kunne finne inspirasjon i bokens pedagogiske og lederskapsmessige refleksjoner. Lars Tore Ronglan er rektor ved Norges idrettshøgskole. Ronglan har skrevet doktoravhandling om gruppedynamikk og ledelse i prestasjonsgrupper i toppidrett. Hans idrettslige bakgrunn er primært fra håndball. Han er gullklokkeinnehaver etter en lang landslagskarriere. I tillegg har han trenererfaring fra både barne-/ungdoms- og elitehåndball. .
Les mer
1. utgave 2008

Produktdetaljer

ISBN
9788245040036
Publisert
2022-09-20
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
345 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
172

Forfatter