Carl Vilhelm Boye Holst hadde et sterkt engasjement for at den norske skolekulturen måtte tilpasse seg barna og ikke motsatt. Han går i dybden når han argumenterer for at skolekulturen blir vanskelig å leve innenfor når den organiseres i kunstige fagområder der barna vanskelig finner den nødvendige mening og sammenheng. Denne boken tar utgangspunkt i Holsts tanker og lar dem møte dagens norske skolepolitikk. Dette møtet fremtvinger en del ubehagelige spørsmål som viser at dagens situasjon er mere alvorlig enn den Holst påpekte i sin samtid. Forfatteren løfter i denne boken ned en viktig stemme fra det pedagogiske mørkeloft i et forsøk på å tilføre de pedagogiske grunnlagsdiskusjoner nødvendige og viktige innspill. Holst tør å fremme radikale endringsforslag innenfor en skoletenkning han opplever som lite human. Skolepolitikkens positivistiske tilbøyeligheter overser det vesentlige grunnlaget for å bygge en levelig og god skolekultur; barnas følelser og deres søken etter verdighet og skjønnhet i sine liv. Boken henvender seg til alle som forsker, arbeider og studerer innenfor barnehage- og skolefeltet.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788293689089
Publisert
2021-03-18
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Embla akademisk
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
175

Forfatter