Denne boka gir innsyn i hvordan læreplanens vekt på skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag følges opp. I ti teser formulerer forfatterne hva vi bør satse på for å oppnå bedre skriveopplæring på tvers av fag. Grunnlaget for innsiktene er konkrete studier av skriving i barnehager og klasserom i Midt-Norge. Sentrale tema i boka er begrepslæring, fagspråk, kritisk literacy og vurdering av multimodale tekster og sjangrer (f.eks. forsøksrapport i naturfag, fortellinger i norsk og RLE, og oppgavesvar og artikler i naturfag og samfunnsfag). Antologien er et resultat av fire års forskning i det NFR-støttede prosjektet "Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring" (SKRIV). Bokserien Skriveopplæring og skriveforsking omhandlar skriving i utdanning, yrkesliv og kvardagsliv, sett frå ulike teoretiske ståstader. Målet er å bidra til ei utdjupa forståing av kva skriving er for noko og korleis skrivekompetanse kan stimulerast. Serien har utspring i Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking. Alle publikasjonane i serien er fagfellevurderte.
Les mer
Boka handler om hvordan læreplanens vekt på skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag blir fulgt opp, i barnehage, grunnskole og videregående skole. Noen av de sentrale temaene i boka er begrepslæring, fagspråk og kritisk literacy. Antologien er et resultat av forskningsprosjektet "Skriving som grunnleggende ferdighet og utfordring". Har litteraturlister.
Les mer
På omslaget: Skrivesenteret

Produktdetaljer

ISBN
9788251926867
Publisert
2011-01-20
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Tapir akademisk forlag
Vekt
660 gr
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
346

Redaktør