Læreplanen er det mest sentrale styringsdokumentet i skolen. Forståelse og tolkning av læreplanen er sentralt i lærerutdanningen og planen gir både tydelige og underliggende retningslinjer for hvordan staten definerer læring. Men hvordan ser læring ut i læreplanen? Hvordan skal LK20 danne utgangspunktet for planlegging, gjennomføring og evaluering? Læreplanen har alltid vært skolens viktigste dokument. Det er her formålet med undervisningen ligger, og målene for elevenes læring er konkretisert. Læreplanene har variert over tid med ulik utforming, vektlegging og politisk påvirkning. I denne boka utforsker forfatterne læreplanen som et styringsdokument. De ser på hvordan de nordiske læreplanene er utformet, presenterer generell styringsteori, kobler teorier om hvordan lærerprofesjonsutøvelsen henger sammen med læreplanen, og undersøker hvilket handlingsrom fagfornyelsen gir eller begrenser lærere. Videre inkluderer boken en generell analyse av LK20. Forfatterne av boka er førsteamanuensis Ana Lucia Lennert Da Silva og professor Christina Niemi Mølstad ved Høgskolen i Innlandet.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245051223
Publisert
2024
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet