Boken er ment som bidrag til den sosialpedagogiske diskursen spesielt, og den pedagogiske diskursen generelt. Dannelsesbegrepet har fått en renessanse de siste årene. Mathiesen ønsker å vise at sosialpedagogikken har sin dannelsesfilosofi. Lykurg, Platon og Aristoteles presenteres som sosialpedagogikkens forfedre, og som inspirasjonskilde for sosialpedagogikkens første talsmenn i Tyskland. Karl Mager, Friedrich Diesterweg og Paul Natorp anses å være blant de første. Boken tar utgangspunkt i nyere tids forståelse av uttrykket sosialpedagogikk. Her stilles blant annet spørsmålet om sosialpedagogikk betyr styring av individet. Sammen med oppfatningen om at sosialpedagogikk eksisterer i en moderat og en autoritær variant, viser Mathiesen at dette aktualiserer viktige problemstillinger i pedagogisk filosofi. Med et kapittel om dannelsesbegrepet utgjør bokens første kapitler en referanseramme som kan leses inn i presentasjonen av sosialpedagogikkens dannelsesfilosofi. I bokens siste kapittel presenteres Paul Natorp. I hans dannelsesfilosofi belyses noen av de spørsmålene og problemstillingene som stilles i de foregående kapitlene. Boken hører til i kategorien pedagogisk filosofi/pedagogisk idéhistorie. Den er relevant for pedagogikkstudiene ved høgskoler og universitet.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788293245094
Publisert
2018-08-22
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
InfolitenBok
Vekt
366 gr
Høyde
230 mm
Bredde
154 mm
Dybde
12 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
215

Forfatter