Hvorfor er "fedrelandets" historie prioritert så sterkt som det er i historieundervisningen, og hva går dette på bekostning av? Hvordan er historisk kunnskap mulig? Eller mer konkret: Hvilke forutsetninger ligger til grunn for teorier om fortidens res gestae - det som har vært? Hva er fortid, hva er tid? Denne boka er skrevet for de nysgjerrige, de som vil være med på en metarefleksjon over historiefagets egenart, både i forhold til andre samfunnsfag og i forhold til fiksjonsfortellinger. Forfatteren tar opp grunnlagsproblemer i historiefaget som forutsetningene for historisk innsikt og forståelse, spørsmålet om i hvilken grad historisk innsikt også kan være en selvinnsikt og spørsmålet om hva poenget med et historiestudium består i: Hvorfor bryr vi oss om det som har skjedd før? Analytisk narrasjon fyller et behov for en lærebok som integrerer vitenskapsfilosofiske problemstillinger i fagstudiet, og er et tilbud til studenter som vil studere slike problemstillinger med utgangspunkt i faget historie. Studenter i andre samfunnsfag og i fag som idéhistorie, filosofi og litteraturvitenskap vil også ha utbytte av boken. Paul Knutsen er professor ved Høgskolen i Lillehammer. En sakkyndig komité omtaler forfatterens teoretisk-metodiske produksjon slik: «Han plasserer seg blant dem som i dag bidrar sterkest til å revitalisere metodisk-teoretisk debatt og filosofisk selvrefleksjon innenfor det norske historikermiljøet.»
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788276745542
Publisert
2002
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
492 gr
Høyde
240 mm
Bredde
170 mm
Dybde
15 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
260
Sjanger
Faglitteratur

Forfatter