Aktiv formidling er bibliotekenes kjerneoppgave. Forskere oppfordres til å formidle mer. Digitale anbefalingssystemer leder oss til bøker og musikk. Litteraturhusene er formidlere av både kunst og av samfunnstematikk. Psykologer anbefaler å lese litteratur for å få et bedre liv. Mediene muliggjør stadig nye formidlingsstrategier. Formidling er et av vårt tids honnørord. Men hva ligger i begrepet? Hvilke teorier og verdier bygger formidlingen på? Og hvordan kan vi analysere litteratur- og kulturformidling for å bli bedre formidlere?
I denne boken brukes perspektiver fra bibliotek- og informasjonsvitenskap, litteraturvitenskap, medievitenskap og pedagogikk for å undersøke formidling som begrep og praksis. Formidlingsstrategier drøftes i forbindelse med blant annet barnelitteratur, klassikere, lyrikk, film, landskap, kunst og historie.
Bidragsytere: Janike Kampevold Larsen . Knut Oterholm . Nils Pharo . Helge Ridderstrøm. Idun Heir Senstad . Kjell Ivar Skjerdingstad . Kim Tallerås . Thor Magnus Tangerås . Åse Kristine Tveit . Gudmund Valderhaug . Tonje Vold
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788253037967
Publisert
2015-11-25
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Pax
Vekt
560 gr
Høyde
157 mm
Bredde
220 mm
Dybde
32 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
395