Ledelse i fremtidens skole handler om skoleledelse i det 21. århundre. Forskning på fagfeltet viser at skoleledelse i stadig større grad oppfattes som en samhandlende praksis, som inkluderer samhandling mellom ledere og samhandling mellom ledere og lærere. Ledelse som en samhandlende praksis får konsekvenser for fordeling av lederoppgaver og ansvar i skolen, organisasjons- og kommunikasjonsstrukturer og relasjoner mellom ledere og lærere. For nordiske skoleledere bygger samhandling, ifølge Geert Hofstedes terminologi, på en lav maktdistanse mellom leder og lærere, og kommunikasjon som kjennetegnes av respekt, tillit og anerkjennelse. I denne andre utgaven er noen kapitler lagt til og noen er tatt ut. De gjenværende er revidert. De nye kapitlene retter en særlig oppmerksomhet mot skolelederes ledelse av kollektive prosesser i skolen, betegnet som profesjonelle læringsfellesskap, ledelse av utvikling og endringsarbeid og utvikling av lederrollen. Marit Aas og Jan Merok Paulsen har vært bokens redaktører. Hedvig Abrahamsen, Fred Carlo Andersen, Brit Bolken Ballangrud, Ide Katrine Birkeland, Christian Brandmo, Erlend Dehlin, Anders Dysvik, Tore Hillestad, Kjell B. Hjertø, Eirik J. Irgens, Bård Kuvaas, Sølvi Lillejord, Cecilie Skaalvik, Siw Skrøvset og Kirsten Foshaug Vennebo har vært bidragsytere.
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 2. trykte utgave 2022
Produktdetaljer
Publisert
2024-11-12
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
438