Hovedmålet med å være student er ikke å bestå eksamen eller få gode karakterer, men å bli en fagperson i et fagfellesskap. Dette perspektivet bør styre alt studenter gjør i studietiden – fra litteratursøk og akademisk skriving til gruppearbeid og stressmestring. De fleste bøker om «studieteknikk» fokuserer på å memorere korrekte svar før eksamensdagen. Denne boken tilbyr i stedet verktøy og øvelser studenter kan bruke for å utvikle ferdighetene de trenger, ikke bare i studiene, men også i fremtidens arbeidsliv: emosjonell intelligens, kreativitet, forestillingsevne, kognitiv fleksibilitet, samarbeidsevne og ikke minst evnen til å lære seg stadig nye ferdigheter. Stefan Fisher-Høyrem elsker å lære nye ting, og å støtte studenter, stipendiater og kolleger som skal skrive tekster. Han har doktorgrad i historie og jobber som førstebibliotekar ved Universitetet i Agder. «I en verden som endrer seg raskt, er det svært verdifullt å trene evnen til å forstå sammenhenger og lære seg nye ferdigheter. Denne boken inviterer til dette arbeidet og er et godt hjelpemiddel.» – Idar Kreutzer, direktør NHO «I stedet for å gi tips om studieteknikk avdekker denne boka den tause kunnskapen om hva som karakteriserer en fagperson og hvordan man bør studere for å bli del av fagfelleskapet. Etter å ha lest denne boka vet du mer om hvorfor du skal lese faglitteratur, skrive oppgaver, kildehenvise og samarbeide i grupper osv. Veien til målet er øvelser og boka har mange tips til å oppøve studieferdigheter, inkludert stressmestring. » – Grethe Moen Johansen, studieverkstedet, OsloMet «Stefan Fisher-Høyrem har skrevet en praktisk veiledning til hvordan studenter kan skaffe seg de ferdighetene som trengs for å komme seg inn i et fagfellesskap. Det er gjennom å skrive akademiske oppgaver at vi kan overbevise dette fagmiljøet, men ofte er det frykt for å gjøre feil som hindrer oss i å komme i gang, om det er å plagiere uønsket eller ikke å være originale nok. Denne boken er full av konkrete øvelser for hvordan vi kan overvinne denne frykten, og faktisk komme i gang! Bokens hovedmålgruppe er den ferske studenten, men den er minst like aktuell for alle oss andre som arbeider med akademisk skriving.» – Bodil Moss, førstebibliotekar, Høgskulen på Vestlandet «Viktig og oppklarende om forskjellen på å være student og å være elev, og om hvorfor og hvordan vi lærer nye ting. Denne boken går langt utover rammene for en vanlig guide til studieteknikk, og tilbyr i stedet et helhetlig blikk på det å bli en student – fra praktisk stressmestring til det prinsipielle ved å skulle bli en fagperson; med konkrete råd om alt fra litteratursøk til faglig mestring. Dette er en evig aktuell samling av tips de fleste som underviser i høyere utdanning ender opp med å gi studenter før eller siden. Både de praktiske og mer filosofiske momentene man finner her er aktuelle fra første semester og frem til masteroppgaven – det er aldri for sent for en student å lese denne boken.» – Are Bøe Pedersen, førsteamanuensis, Avdeling for lærerutdanning, NLA «Det er vanskelig å sette ord på den tause kunnskapen som trengs for å klare seg i akademia som student. Denne boka evner å synliggjøre kunnskapen og viser hvordan man får ferdighetene man trenger for å bli en del av fagfellesskapet, og dermed også lykkes med det å ta utdanning. Som en som ikke alltid føler at jeg passer helt inn i akademia, men som likevel har et bankende hjerte for fag og forskning, er dette boka jeg skulle ønske jeg hadde på pensum da jeg begynte å studere. Det er en bok jeg unner alle studenter ved alle læresteder i Norge!» – Camilla Holm Soelseth, stipendiat «Stefan Fisher-Høyrem skriver på en måte som gjør at selv jeg som hater studietips og alt som smaker av 'hjelpsom' litteratur syns dette er interessant og tenker det kunne vært nyttig i løpet av studietiden.» – Ragnhild I.H. Jordahl, PhD
Les mer
1. e-bokutgave tilsvarer 1. trykte utgave 2024

Produktdetaljer

Publisert
2024-06-18
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
E-bok
Antall sider
167