I denne boka presenterer Lise Iversen Kulbrandstad ulike teoretiske og
didaktiske perspektiver på lesing. Hun følger utviklingen fra barns
tidlige lek med bokstaver til utfordringene med å lese og forstå
fagtekster. Sentrale temaer er begynneropplæring, prosessorientert
forståelsesopplæring, utvikling av gode strategier i arbeid med
lesing på tvers av fag og språklig elevmangfold. Alle temaene bygger
på en kombinasjon av forsknings- og erfaringsbasert kunnskap. Tredje
utgave er oppdatert i tråd med Fagfornyelsen og Kunnskapsløftet
2020. I det nye norskfaget er lesing særlig viktig i kjerneelementene
«Tekst i kontekst» og «Kritisk tilnærming til tekst». Samtidig
står norskfaget sentralt i skolens arbeid med å utnytte den
ressursen språklig mangfold er og i arbeidet for et inkluderende
fellesskap. Disse temaene behandles i Lesing i utvikling. Boka er
beregnet på lærerstudenter, lærere og andre fagfolk og studenter
ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om barn
og unges leseutvikling. Lise Iversen Kulbrandstad er leseforsker og
lærerutdanner med allsidig bakgrunn fra grunnskole og
lærerutdanning. Hun er professor i norskdidaktikk ved Høgskolen i
Innlandet der hun leder ph.d.-programmet i profesjonsrettede
lærerutdanningsfag. Kulbrandstad er også styreleder i Nasjonalt
organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT). Hun er tidligere medlem av
den nasjonale UNESCO-kommisjonen og har ledet rådet ved Norsk
barnebokinstitutt.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245039887
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter