Hva er egentlig et demokrati, og hvordan kan vi måle det? Hvilke forhold gjør et demokrati robust, og hva kan føre et land i mer autoritær retning? Og har demokrati noe å si for økonomisk utvikling, ulikhet eller utdanningspolitikk? Denne boken gir en bred innføring i hva et demokrati er, hvordan et demokratisk styresett skiller seg fra et diktatur, og hvordan vi går frem for å måle forskjellige politiske regimer. Den gjør rede for årsaker til demokratisering og demokratisk stabilitet, og hvilke økonomiske og andre effekter demokrati kan ha. Slik vil den være et kjærkomment og viktig tilskudd til pensumlitteraturen for studenter i statsvitenskap og andre samfunnsvitenskapelige fag. Boken er også et forskningsbasert bidrag til den bredere samfunnsdebatten om demokratiet og dets årsaker og effekter. Boken gir en god oversikt over sentrale forskningstema og metodiske utfordringer i den internasjonale demokratiforskningen. Ett trekk ved den politiske utviklingen i verden gjennom historien er at demokratisering ser ut til å gå i bølger og motbølger. Med de senere års utvikling i store land som Brasil, India, Tyrkia og USA, har mange stilt spørsmålet om vi nå er inne i en global autokratiseringsbølge. Ved hjelp av solide metodiske verktøy og nye datasett som Varieties of Democracy, kan man undersøke slike endringer på en mer systematisk måte enn tidligere. Carl Henrik Knutsen (f. 1981) er blant landets fremste demokratiforskere. Han er professor i statsvitenskap og forskningsgruppeleder ved Universitetet i Oslo og har en bistilling som seniorforsker ved PRIO. Knutsen er en av lederne for det internasjonale Varieties of Democracy-prosjektet, og han leder også flere andre større prosjekter, blant annet et ERC-prosjekt om politikk i diktaturer. Veien tilbake til et trygt skolemiljø innebærer oppfølging og rehabilitering. Utgangspunktet for boken er en modell for det vi kaller situert rehabilitering, og som presenterer rehabiliteringsprosessen på en grundig og systematisk måte. Boken er delt i to deler. Del 1 gir en faglig innføring og forståelse av hva det er som skal rehabiliteres, altså hvilke skader det er som har utviklet seg. Del 2 forklarer hva situert rehabilitering er, og gir et overblikk over hvilke elementer som bør inngå i de tiltakene som er nødvendig for å reparere skadene, og som fremmer et mer konstruktivt og støttende fellesskap. Boken retter seg primært mot studenter ved lærerutdanning og andre relevante masterutdanninger, forskere og praktikere med spisset kompetanse knyttet til mobbing og skolemiljø. Johannes Nilsson Finne er førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret. Hans fagområde er mobbing, sosial kompetansetrening og fremming av støttende læringsmiljø. Finne skrev sin doktoravhandling om hvordan moralsk tenkning påvirker våre handlinger. Han har i 20 år jobbet med barn og unge med særlig fokus på sosial kompetansetrening. Erling Roland er professor emeritus i pedagogisk psykologi og knyttet til Læringsmiljøsenteret. Han har skrevet mange vitenskapelige artikler og flere bøker om mobbing og nærliggende temaer. Han veileder skoler og PPT i mobbesaker.
Les mer

Produktdetaljer

ISBN
9788245039467
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok