Hva er egentlig et demokrati, og hvordan kan vi måle det? Hvilke
forhold gjør et demokrati robust, og hva kan føre et land i mer
autoritær retning? Og har demokrati noe å si for økonomisk
utvikling, ulikhet eller utdanningspolitikk? Denne boken gir en bred
innføring i hva et demokrati er, hvordan et demokratisk styresett
skiller seg fra et diktatur, og hvordan vi går frem for å måle
forskjellige politiske regimer. Den gjør rede for årsaker til
demokratisering og demokratisk stabilitet, og hvilke økonomiske og
andre effekter demokrati kan ha. Slik vil den være et kjærkomment og
viktig tilskudd til pensumlitteraturen for studenter i statsvitenskap
og andre samfunnsvitenskapelige fag. Boken er også et
forskningsbasert bidrag til den bredere samfunnsdebatten om
demokratiet og dets årsaker og effekter. Boken gir en god oversikt
over sentrale forskningstema og metodiske utfordringer i den
internasjonale demokratiforskningen. Ett trekk ved den politiske
utviklingen i verden gjennom historien er at demokratisering ser ut
til å gå i bølger og motbølger. Med de senere års utvikling i
store land som Brasil, India, Tyrkia og USA, har mange stilt
spørsmålet om vi nå er inne i en global autokratiseringsbølge. Ved
hjelp av solide metodiske verktøy og nye datasett som Varieties of
Democracy, kan man undersøke slike endringer på en mer systematisk
måte enn tidligere. Carl Henrik Knutsen (f. 1981) er blant landets
fremste demokratiforskere. Han er professor i statsvitenskap og
forskningsgruppeleder ved Universitetet i Oslo og har en bistilling
som seniorforsker ved PRIO. Knutsen er en av lederne for det
internasjonale Varieties of Democracy-prosjektet, og han leder også
flere andre større prosjekter, blant annet et ERC-prosjekt om
politikk i diktaturer. Veien tilbake til et trygt skolemiljø
innebærer oppfølging og rehabilitering. Utgangspunktet for boken er
en modell for det vi kaller situert rehabilitering, og som presenterer
rehabiliteringsprosessen på en grundig og systematisk måte. Boken er
delt i to deler. Del 1 gir en faglig innføring og forståelse av hva
det er som skal rehabiliteres, altså hvilke skader det er som har
utviklet seg. Del 2 forklarer hva situert rehabilitering er, og gir et
overblikk over hvilke elementer som bør inngå i de tiltakene som er
nødvendig for å reparere skadene, og som fremmer et mer konstruktivt
og støttende fellesskap. Boken retter seg primært mot studenter ved
lærerutdanning og andre relevante masterutdanninger, forskere og
praktikere med spisset kompetanse knyttet til mobbing og skolemiljø.
Johannes Nilsson Finne er førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved
Læringsmiljøsenteret. Hans fagområde er mobbing, sosial
kompetansetrening og fremming av støttende læringsmiljø. Finne
skrev sin doktoravhandling om hvordan moralsk tenkning påvirker våre
handlinger. Han har i 20 år jobbet med barn og unge med særlig fokus
på sosial kompetansetrening. Erling Roland er professor emeritus i
pedagogisk psykologi og knyttet til Læringsmiljøsenteret. Han har
skrevet mange vitenskapelige artikler og flere bøker om mobbing og
nærliggende temaer. Han veileder skoler og PPT i mobbesaker.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245039467
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter