Det finnes mange bøker om å avdekke og stoppe mobbing. Denne handler
om veien tilbake til et trygt skolemiljø for alle som har vært
involvert. Veien tilbake til et trygt skolemiljø innebærer
oppfølging og rehabilitering. Utgangspunktet for boken er en modell
for det vi kaller situert rehabilitering, og som presenterer
rehabiliteringsprosessen på en grundig og systematisk måte. Boken er
delt i to deler. Del 1 gir en faglig innføring og forståelse av hva
det er som skal rehabiliteres, altså hvilke skader det er som har
utviklet seg. Del 2 forklarer hva situert rehabilitering er, og gir et
overblikk over hvilke elementer som bør inngå i de tiltakene som er
nødvendig for å reparere skadene, og som fremmer et mer konstruktivt
og støttende fellesskap. Boken retter seg primært mot studenter ved
lærerutdanning og andre relevante masterutdanninger, forskere og
praktikere med spisset kompetanse knyttet til mobbing og skolemiljø.
Johannes Nilsson Finne er førsteamanuensis i pedagogisk psykologi ved
Læringsmiljøsenteret. Hans fagområde er mobbing, sosial
kompetansetrening og fremming av støttende læringsmiljø. Finne
skrev sin doktoravhandling om hvordan moralsk tenkning påvirker våre
handlinger. Han har i 20 år jobbet med barn og unge med særlig fokus
på sosial kompetansetrening. Erling Roland er professor emeritus i
pedagogisk psykologi og knyttet til Læringsmiljøsenteret. Han har
skrevet mange vitenskapelige artikler og flere bøker om mobbing og
nærliggende temaer. Han veileder skoler og PPT i mobbesaker.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245038965
Publisert
2021
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter