Kroppsøving, læreren og eleven er skrevet for deg som studerer kroppsøving i skolen. Boken formidler forskningsinnsikter og drøfter aktuelle pedagogiske emner i tilknytning til forskningen. Kapitlene viser en bredde i temaer, og drøfter blant annet kroppsøvingslærerens profesjonskunnskap og faktorer som gir eleven opplevelse av å bli sett av sin lærer i kroppsøvingsundervisningen. I boken drøftes også bevegelsesglede og meningsskaping i kroppsøving. Kroppsøving, læreren og eleven inneholder dessuten kapitler om motivasjonsteorier og pedagogiske implikasjoner ved disse teoriene. Leseren vil også få innblikk i relative alderseffekter i skole og idrett, prinsipper for utvikling av fysiske ferdigheter, og friluftsliv i skolen, naturopplevelse og eventyr. Kroppsøving, læreren og eleven egner seg for kroppsøvingslærerstudenter som arbeider med fordypningsemner i sine studier. Boken er også nyttig for profesjonsorienterte forskere og i etterutdanning i kroppsøving. Forfatterne er alle forskere ved Nord universitet, Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag. De tilhører faggruppen Kroppsøving, idrett og friluftsliv ved campus Levanger, som kan vise til en lang historie når det gjelder utdanning av kroppsøvings- og idrettslærere. Redaktører for boken er førstelektor Knut Skjesol og professor Idar Lyngstad. Redaktørenes forsknings- og undervisningsområder er motivasjonsteori, profesjonsteori og fagdidaktikk i kroppsøving. Knut Skjesol er redaktør for en vitenskapelig antologi om langdistanse hundekjøring, som ble utgitt i 2019. Idar Lyngstad ledet Utdanningsdirektoratets læreplangruppe som reviderte læreplanen i kroppsøving i 2012, og var medlem i læreplangruppen i kroppsøving i fagfornyelsen.
Les mer
Forord av Petter Erik Leirhaug

Produktdetaljer

ISBN
9788245037869
Publisert
2021-10-13
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Vekt
539 gr
Høyde
240 mm
Bredde
171 mm
Dybde
18 mm
Aldersnivå
Voksen
Språk
Product language
Bokmål
Format
Product format
Heftet
Antall sider
278