Hva vil det si at en lærer har profesjonsfaglig digital kompetanse?
Hva skiller digitale ferdigheter fra andre grunnleggende ferdigheter?
Hvilken rolle kan digitale ressurser spille for elevenes refleksjon og
dybdelæring? Dette er noen av spørsmålene som diskuteres i bokas
første del. Her kan du også lese om hvordan digitale
læringsressurser kan berike didaktikken og øke læringsutbyttet,
skrive- og leseopplæring i det digitale klasserommet og omvendt
undervisning. Videre tematiseres utfordringer knyttet til
digitalisering av skolen, og hvordan kildekritikk blir viktigere jo
flere digitale tekster elevene møter. Mens første del av boka
består av vitenskapelige, fagfellevurderte artikler, inneholder den
andre delen 101 digitale grep. Her bindes teori og praksis sammen på
bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De praktiske
oppleggene gir et rikt og variert repertoar som læreren kan benytte i
undervisningen. Her fins en rekke grep som er fagovergripende, men
også mange grep som retter seg mot enkeltfag som norsk, matematikk,
naturfag, musikk og samfunnsfag. I bokas appendiks finner du en
oversikt over mer enn sytti digitale læringsressurser. 101 digitale
grep bidrar med ny forskning på feltet digital didaktikk. Bokas
målgrupper er forskere, lærerutdannere, lærere og studenter. Boka
er en skattkiste for alle som skal jobbe med digital didaktikk i hele
det 13-årige skoleløpet. 2. utgave av boka er oppdatert i tråd med
Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20).
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245034288
Publisert
2020
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok