God ledelse er en viktig forutsetning for å utvikle høy kvalitet på
det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Men hva er god ledelse i denne
sammenheng? Forfatterne drøfter dette ut fra sentrale spørsmål som:
Hvordan lede en lærende barnehage? Hvordan motivere personalet til å
opprettholde et høyt læringstrykk i arbeidet? Hvordan lede
veiledning av personalet for å fremme læring? Hvordan lede
pedagogisk utviklingsarbeid, kvalitetsutvikling og aksjonslæring i et
lærende fellesskap? Hvordan utøve en pedagogisk ledelse som fremmer
læring hos barn? Boka, som nå er revidert, er skrevet for
studenter i styrerutdanningen og for ledelsesstudier i
barnehagelærerutdanningen. Den er også relevant for forskere
innenfor barnehageledelse, for barnehagestyrere, barnehageeiere og
alle som er interessert i ledelse i barnehagen. I denne reviderte
utgaven av boka har vi erstattet artikkelen «Et
organisasjonsperspektiv på ledelse av en lærende barnehage» med
artikkelen «Godt faglig skjønn og utvikling av barnehagen som en
lærende organisasjon». Sissel Mørreaunet er førstelektor i
pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole for
barnehagelærerutdanning (DMMH). Kjell-Åge Gotvassli er
professor i ledelse ved Høgskolen i Nord-Trøndelag og Dronning Mauds
Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Kari Hoås Moen er
dosent ved Dronning Mauds Minne Høgskole for
barnehagelærerutdanning. Eva Skogen har vært førstelektor ved
barnehagelærerutdanningen ved OsloMet. Øvrige bidragsytere er
Carl Fredrik Dons, Per Tore Granrusten, Tove Lafton, Yngve
Skjæveland, Berit Irene Vannebo og Wenche Aasen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245033342
Publisert
2019
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok