Denne boka tar for seg sentrale temaer innenfor samfunnsfag i
barnehagelærerutdanningen, og hovedfokus er barns oppvekst. Endringer
i barns oppvekstkår og samfunnet generelt stiller både barn,
foreldre og barnehagelærere overfor nye problemstillinger og
utfordringer. Femte utgave av boka er revidert på bakgrunn av nyere
forskning, oppdatert statistikk, endringer i lovverk samt ny rammeplan
for barnehagen (Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og
oppgaver). Forfatterne viser hvordan barns sosiale bakgrunn, kjønn og
etnisitet kan skape store ulikheter i oppvekstkår, og at ulikheter
ofte blir reprodusert. Andre viktige temaer er barn og medier, hvordan
familien som institusjon har endret karakter, og barnehagens plass i
velferdsstaten. Ett kapittel går nærmere inn på utviklingen med
hensyn til barns rettigheter, og et annet kapittel ser på barnets
posisjon i demokratiet. Disse kapitlene utfyller hverandre. Statlig og
kommunal styring av barnehager tematiseres, og boka beskriver nærmere
oppgaver som tilkommer kommunen som barnehagemyndighet. Barnehager
endrer seg i takt med samfunnet omkring. Slik vil organisasjonen ta
nye former, og på lengre sikt vil også barnehagens kultur kunne
endres. Det belyses nærmere i et eget kapittel om barnehagen som
organisasjon. En organisasjon må ledes, noen skal ha ansvar for at
den oppfyller sitt formål. I et eget ledelseskapittel ser vi nærmere
på hvilke arbeidsoppgaver en leder av barnehagen kan ha, hvordan nye
lederstillinger har kommet til, og hvordan organisasjon og ledelse
henger sammen. Nye krav til barnehagens ledelse vil ha innvirkning på
barnehagelærerprofesjonens utvikling. Bokas siste kapittel handler om
barnehagelærerprofesjonen i samfunnet. Ann Kristin Larsen og Mette
Vaagan Slåtten arbeider begge som førstelektorer i sosiologi ved
barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245033335
Publisert
2019
Utgave
5. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter