Juridisk fagdidaktikk gir en introduksjon til problembasert læring
(PBL) og viser hvordan problembasert undervisning kan organiseres og
gjennomføres i jusfaget. Boken tar utgangspunkt i nyere forskning om
studenters læring, og hvilken betydning refleksjon før, under og
etter en handling har for læring. Det viktigste utgangspunktet for
enhver juridisk studieplan, uansett form, er svaret på det normative
spørsmålet om hvilken type jurister man skal utdanne. Utfordringen
er å lage undervisnings- og eksamensformer som ivaretar to aspekter
ved juristutdanningen: juridisk arbeid innen akademia og i praktisk
rettsliv. Problembasert læring har vist seg å være en effektiv og
godt tilpasset læringsform for jusstudiet. Den stimulerer studentenes
faglige nysgjerrighet og evne til problemløsning, samtidig som den
legger til rette for refleksjon og evnen til å stille kritiske
spørsmål. Ferdigheter som er viktige for en kommende jurist. Selv om
Juridisk fagdidaktikk er skrevet med tanke på juristutdanningen er
det stor overføringsverdi fra PBL som læringsform til andre
studieopplegg. Boken inneholder kapitler om studieplanlegging,
beskrivelse av læringsutbytte, kvalitetssikring og evaluering. Den
har også et eget kapittel om utforming av problembaserte oppgaver.
Bokens forfattere er: Lars Skjold Wilhelmsen, tidligere pedagogisk
rådgiver ved Det juridiske fakultet, Universitet i Bergen Bjarte
Askeland, professor dr.juris ved Det juridiske fakultetet,
Universitetet i Bergen Hans Eklund, universitetslektor og tidligere
studierektor ved Juridiske institusjon, Uppsala universitet
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245032314
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter