Strategiboken tar utgangspunkt i to helt fundamentale spørsmål:
Hvorfor har noen bedrifter suksess når andre ikke har det, og hvordan
kan bedrifter bruke kunnskap om dette til å fatte bedre strategiske
beslutninger? Strategiboken viser hvilke mekanismer som forklarer at
prestasjonsforskjeller mellom bedrifter oppstår, hvorfor de i noen
tilfeller opprettholdes, mens de i andre tilfeller raskt brytes ned,
og, ikke minst, hvordan bedrifter kan bruke denne kunnskapen til å
utforme strategier. En strategi utgjør en bedrifts «teori» om
hvordan den skal oppnå suksess, og legger føringer på en rekke
beslutninger, som hvilke produkter/tjenester bedriften skal levere,
hvilke kunder den skal satse på, hvordan den skal vinne disse,
hvordan den skal utføre aktivitetene for å vinne dem, og hvilke
ressurser den må ha for å kunne gjøre dette. Strategiboken passer
for studenter som skal ha en innføring i strategi, for
næringslivsfolk som enten ønsker å friske opp igjen
strategikunnskaper fra tidligere studier, eller som føler de trenger
et påfyll når det kommer til forståelse av forretningsstrategi, og
for akademikere som ønsker en innføring i deler av strategifaget de
ikke kjenner så godt fra før. Lasse B. Lien (dr.oecon.) er professor
i strategi ved Norges Handelshøyskole og leder for Center for
Strategy, Organization and Performance (S T O P) ved samme
institusjon. Eirik Sjåholm Knudsen(ph.d.) er førsteamanuensis i
strategi ved Norges Handelshøyskole og en av grunnleggerne av Center
for Strategy, Organization and Performance (S T O P) ved samme
institusjon. Tor Øyvind Baardsen er programdirektør for Norges
Handelshøyskoles Executive MBA-program i strategisk ledelse, MASTRA.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245031850
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok