Denne boken viser at endring er mange forskjellige fenomener, skjer
på mange ulike måter og kan ha helt ulike årsaker og drivkrefter.
Den bidrar også til å utvikle en konstruktiv teori om planlagt
organisasjonsendring. Boken har to hoveddeler. Del 1 tar opp hvordan
det er mulig for organisasjoner å aktivt endre seg for å møte nye
utfordringer de står overfor. Forfatteren gir en analysemodell basert
på fire elementer: drivkrefter, endringens innhold og omfang,
endringsprosessen og endringskonteksten. Del 2 tar opp hvordan en
organisasjon kan gjennomføre en planlagt endring. Det er lagt vekt
på hvordan de som er ansvarlige for å gjennomføre endring
endringsagentene kan benytte ulike endringsstrategier, og hvordan
planlagte endringsprosesser kan ledes. Forfatteren viser hvordan ulike
endringsstrategier og ulike måter å lede endring på kan være like
effektive, men i ulike situasjoner. Fremstillingen i boken er
tverrfaglig, og baserer seg på forskning fra så vel psykologi og
sosiologi som statsvitenskap og økonomi. Et omfattende kildemateriale
gjør den også egnet for de som ønsker å studere endring i
organisasjoner nærmere. Denne boken foreligger også i engelsk utgave
utgitt av Fagbokforlaget med tittelen Organizational Change and Change
Management. Dag Ingvar Jacobsen er professor ved Universitetet i
Agder, og er mye brukt som foredragsholder. Han er forfatter av flere
bøker innenfor organisasjon og ledelse, statsvitenskap og metode.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245031775
Publisert
2019
Utgave
3. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter