Kundene handler i flere salgskanaler som bedriftene har opprettet; de
er multikanalkunder. Når over 90 % av befolkningen også handler over
Internett, blir det enda viktigere å sette kundene eller brukerne i
sentrum og skape verdier for dem. Som denne boken viser, setter
bedriftene heller produktene eller kanalene i sentrum for strategien
sin. De mangler fokus på serviceinnovasjon i strategien, og får ikke
utnyttet det potensialet som ligger i å utvikle nettsider som gir
høy tilfredshet, lojalitet og lønnsomhet. Boken bygger på den
største undersøkelsen av netthandel som er gjort i Norge. Den
presenterer resultater og nye mål for netthandel. Blant annet kommer
det frem at de fleste kundene i varehandelen er multikanalkunder, og
det er de som handler for mest, og er de mest lojale. En sentral
konklusjon i boken er at bedriftene ikke må glemme de tradisjonelle
kundene, som stort sett handler i den fysiske kanalen, selv om
bedriftene oppretter en nettkanal. I et multikanalperspektiv er alle
kundetyper like viktige. Boken viser en rekke konkrete strategier for
hvordan bedrifter kan implementere et multikanalperspektiv, for å
skape bedre tilfredshet, lojalitet og lønnsomhet. Peder Inge Furseth
er innovasjonsforsker ved Handelshøyskolen BI. Han er
førsteamanuensis, har doktorgrad i sosiologi og er sosialøkonom. Han
leder forskningsprosjektet «Verdidrevet serviceinnovasjon», og har
ledet flere NFR-finansierte forskningsprosjekter. Furseth har
undervist på lederutviklingskurs innen innovasjonsledelse og
forretningsmodeller i Oslo og San Francisco i over 10 år.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245031584
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter