Hvorfor utvikler skoler seg så ulikt? Lokal skoleutvikling tar for
seg dette spørsmålet og viser hvordan skolens lokalmiljø stedet der
skolen er påvirker skolens utvikling. Boken diskuterer hvordan skolen
utvikler seg i relasjon til sine lokale omgivelser og de forventninger
til deltakelse, fellesskap og utdanning som finnes der. Denne lokale
prosessen påvirker hvordan skolen utvikler forventninger til
lærerne, elevene og skolens undervisning. Målet med skoleutvikling
er en bedre skole for elever og lærere. En bevissthet om lokale
verdier og holdninger gir dermed valgmuligheter i utviklingen av
skolekulturen, hevder forfatteren. Som verktøy i utviklingen av et
inkluderende læringsmiljø, presenteres en planleggingsmodell, en
metode for veiledning av elever i deres sosiale læring (Drop-In) og
en metode for hvordan lærere kan analysere sin skole (Teach-In) for
å kunne være aktive pådrivere i skoleutvikling. Jorunn H.
Midtsundstad er professor i pedagogikk ved Universitetet i Agder og
seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med
funksjonsnedsettelser. Hun har forsket på hvordan ulike skoler gir
forskjellige betingelser for undervisning og for å utvikle elev- og
lærerroller. Midtsundstad har skrevet flere artikler om didaktikk,
danning og skoleutvikling.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245029659
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter