Når vi snakker om handlingsrom i barnevernet, hvilke «rom» snakker
vi om da? Hvilke muligheter og begrensninger for nytenkning og
nyskaping fins i utdanningen og i de kommunale barneverntjenestene?
Dette er spørsmål som diskuteres i boka. Barnevernets oppgaver er
mange, og utfordringene står i kø. Samtidig kan barnevernsarbeidere
oppleve krysspress mellom barns og familiers behov, myndighetenes
forventninger og ressursfordeling samt egen kompetanse. Med et
samfunnsmandat til å gripe inn i familiers private liv står
barnevernsarbeidere i et grunnleggende dilemma for å gripe inn både
for sent og for tidlig. En kontinuerlig fagutvikling er derfor
nødvendig, hevder forfatterne. Kapitlene presenterer ny forskning om
utdanning, innovasjon, skjønnsutøvelse, metodisk arbeid og
tverretatlig samarbeid. Alle bidragene tar utgangspunkt i uutnyttede
handlingsrom som kan åpne for utvikling av personlig kompetanse,
innovative praksiser, nye digitale løsninger, ny arbeidsmetodikk som
tar brukermedvirkning på alvor, og godt organiserte og sammenhengende
tjenester. Boka retter seg mot ledere og ansatte i de kommunale
barneverntjenestene og deres samarbeidspartnere i barnehage, skole,
helsevesen, NAV og politi. Den er et bidrag til den pågående
diskusjonen om utforming av nye retningslinjer for utdanning innenfor
barnevern og sosialt arbeid, og diskusjonen om forsvarlighet og
kompetansebehov i barneverntjenester.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245029604
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok