I en tid der kartleggingsskjemaer og stringente pedagogiske programmer
ser ut til å få stadig sterkere innflytelse, er det viktigere enn
noensinne å bevege den pedagogiske litteraturen over i mer sprelske
og overraskende retninger. Forfatterne presenterer her nye,
forfriskende og innsiktsfulle perspektiver med utgangspunkt i temaer
som lek, undring, improvisasjon, vennskap, usikkerhet og overlistende
maktrelasjoner. Boken viser at noe av det beste vi erfarer som
pedagoger er det som det ikke finnes noen teoretisk oppskrift for å
kunne begripe. For å komme på sporet av nettopp dette, trekker boken
linjer mellom ulike fagfelt. Forfatterne henter inspirasjon fra film,
teater, rock og jazz, arkitektur, litteratur, filosofi m.m., i tillegg
til mer kjente pedagogiske perspektiver. Forfatterne ønsker å skape
en mer vital pedagogisk kultur og inviterer til å åpne nye dører,
bryte ut av rigide konvensjoner og få frem pedagogikkens
ikke-instrumentelle sider. Kjetil Steinsholt er professor i pedagogikk
ved NTNU. Silje Alise Ness har mastergrad i pedagogikk fra NTNU og er
barnehagestyrer i Sunndal kommune. «En vakkert skrevet, provoserende,
leken og foruroligende bok.» - Professor Stephen Dobson, University
of South Australia «Et fascinerende og originalt portrett av alt som
er viktig i barnehage og skole men som vi sjelden tenker over.» -
Professor Bernt Gustavsson «For alle som er interessert i levende,
lekende og undrende pedagogiske prosesser er denne boken en
gullgruve.» - Førsteamanuensis Maria Øksnes, NTNU «Endelig en
vitenskapelig tekst som forteller leseren noe viktig: Pedagogikk kan
faktisk være kunst.» - Skuespiller Arne Reitan, Trøndelag Teater
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245029307
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter