Lytt er en lettlest og tungtveiende innføring i legerolle og
kommunikasjonskunnskap. Den er skrevet for medisinstudenter og leger
som ønsker å utvikle seg i sin profesjon. Boken har mange eksempler
fra legevakt og fastlegekontor, og gir innblikk i forskning og
faglitteratur som kan hjelpe leseren til å reflektere og utvikle
trygghet i faget. Boken gir en enkel innføring i
konsultasjonsferdigheter som alle behandlere har nytte av. I egne
kapitler får du hjelp til å mestre de vanskeligste konsultasjonene,
med tunge budskap, psykisk lidelse, kulturforskjeller, seksualitet,
medikamentmisbruk, feil og konflikter, kronisk sykdom, risiko og
engstelse. Ved å lytte godt kan du oppleve at «vanskelige»
pasienter blir «spennende» pasienter. Og du vil antakelig stille mer
presise diagnoser, bruke tiden bedre og få mer fornøyde pasienter.
Edvin Schei underviser i lege-pasient-kommunikasjon for studenter,
allmenn- og sykehusleger. Han er professor ved Universitetet i Bergen,
arbeider som fastlege og har utgitt flere bøker, bl.a. Hva er medisin
(2007). Dette er den boken jeg ikke visste at jeg ønsket meg som
fersk doktor.» Fra bokens forord av Elisabeth Swensen, fastlege i
Seljord «Pasienter fortjener leger som kan kommunisere. Leger
fortjener lærebøker som virkelig duger. Lytt er en slik bok.»
Professor Per Fugelli, Universitetet i Oslo
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245029024
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter