Hva skyldes økningen i bruken av ADHD-diagnosen i Norge og mange
andre vestlige land? Kan denne utviklingen fortelle oss noe om forhold
i samfunnet? I denne boka utvikler forfatterne analyser av ADHD ut fra
ulike perspektiver, relatert til diagnostisering, skolehverdagen,
arv/miljø, samt barns og foreldres opplevelser av diagnose og
behandling. En gjennomgående kritisk tilnærming ligger til grunn for
analysene, der forfatterne spør om velferdsstatens iver etter måling
og standardisering går hånd i hånd med en økt medikalisering og
mot et stadig snevrere område for normalitet. En bredere forståelse
av relasjonen mellom fenomenet ADHD og samfunnsendringer kan bidra til
å utvikle andre tilnærminger til problemet enn diagnostikk og
medisinering. Boka henvender seg derfor til studenter innenfor sosial-
og helsefag, til lærerstudenter, samt til dem som arbeider innenfor
pedagogisk arbeid og helsetjenester rettet mot barn og unge. Den vil
også være av interesse for alle andre som er opptatt av forhold
mellom helse og samfunn. Bidragsytere: Arne Olav Dahlshaug, Maria
Louise Karlsen og Siri Christine Næss er alle sosiologer utdannet ved
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU. Lisbeth Elvira
Levang og Ingvild Firman Fjellså er også sosiologer fra NTNU og
tilknyttet Sosiologisk poliklinikk i Trondheim. Runa Næss Korshavn og
Elise Farstad Djupedal er begge lektorer i samfunnsfag og utdannet ved
NTNU. Aina Olsvold er privatpraktiserende psykolog og gjesteforsker
ved Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo. Aksel Tjora
er professor i sosiologi ved NTNU og leder av Sosiologisk poliklinikk.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028935
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok