Kvaliteten på tekstene elevene skriver, har nær sammenheng med
kvaliteten på skriveoppgavene de får. Derfor er måten oppgavene er
formet på, så viktig. Oppgavene skal være relevante, motiverende og
tydelige de skal invitere til skriving. Skriveoppgavene og hvordan de
er designet, er ett av flere aspekter ved skriveprosesser i skolen.
Det er imidlertid overraskende hvor liten oppmerksomhet
skriveoppgavene har fått i skriveforskningen sammenlignet med andre
sider ved skriveopplæring, for eksempel skriveundervisning,
veiledning og vurdering av skriving. Denne antologien omfatter
artikler om skriveoppgaver i flere fag på ulike trinn, og
oppgavematerialet er hentet fra lærebøker, eksamener og tester og
fra læreres egenproduserte oppgaver. Forfatterne er skriveforskere og
fagdidaktikere med forskjellig fagbakgrunn, og de har varierte
innfallsvinkler til analyse og vurdering av skriveoppgaver.
Skriveoppgaver studeres som egne typer tekster og analyseres blant
annet ut fra hvordan de får fram skriveoppdrag, formål og mottaker,
og ut fra hvordan de forberedes og introduseres i klasserommet. Ikke
minst analyseres ulike oppgavedesign i lys av skriveteorier. Boken er
særlig egnet for skriveforskere, lærerstudenter og lærere i alle
fag. Hildegunn Otnes er professor i norskdidaktikk ved NTNU Med bidrag
fra Cecilie Bach, Jannike Ohrem Bakke, Sindre Dagsland, Peter Hobel,
Camilla Stabel Jørgensen, Anne Holten Kvistad, Annette Lykknes, Anita
Normann, Hildegunn Otnes, Karianne Skovholt, Jorun Smemo, Hanne Solem,
Aslaug Veum og Sigrid Ørevik.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028898
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter