Økonomijournalistikk er blitt et stadig viktigere journalistisk felt.
Området er imidlertid underbelyst både i forskningen,
journalistutdanningene og i redaksjonene. Ikke minst viste
finanskrisen at det var behov for mer kunnskap om denne grenen av
journalistikken. Bokens del I samler nyere norsk og internasjonal
forskning om temaet for å bidra til en dypere forståelse av
økonomijournalistikk som samfunnsfenomen. I tillegg trekker boken
frem områder som fortjener og krever mer forskningsinnsats. Del II
presenterer grunnleggende fremgangsmåter for den som skal forstå og
formidle økonomiske forhold. Boken henvender seg til forskere,
lærere, studenter, praktiserende journalister og andre interesserte.
Paul Bjerke er professor i journalistikk ved Høgskulen i Volda. Han
er PhD fra Universitetet i Oslo med en avhandling om presseetikk og
profesjonsmoral. Bjerke var journalist, nyhetsredaktør og ansvarlig
redaktør i Klassekampen i årene 1982-1997. Han har senere skrevet
flere bøker, artikler og bokkapitler om journalistikk. Birgitte Kjos
Fonn er førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og
Akershus (HiOA) og dr.philos. i historie fra Universitetet i Oslo
(UiO) på en avhandling om pressehistorie. Hun er fagkoordinator for
HIOAs fagforfatterstudium og tidligere blant annet utenriksjournalist.
Er cand. polit. i sosiologi fra UiO, og M.Sc. i The Politics of the
World Economy fra LSE. Espen Sørmo Strømme er høgskolelektor i
journalistikk ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen i Kristiansand. Han
har mastergrad i økonomijournalistikk fra Høgskolen i Bodø. Han har
jobbet som journalist i sju år, blant annet i Fædrelandsvennen,
Romsdals Budstikke, NRK Nordland og Adresseavisen. Andreas Ytterstad
er førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus
(HiOA). Han skrev doktorgrad om mediedekningen av norsk klimapolitikk,
og er opptatt av klimaspørsmålet både som forsker og som nestleder
i Concerned Scientists Norway.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028881
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok