Hvordan bør vi undervise i norsk? Og hva skal elevene lære? Slike
spørsmål er rammen for norsklærerens arbeidshverdag. Norskdidaktikk
er en helhetlig og oppdatert innføring i fagdidaktikk for norskfaget.
Henning Fjørtoft presenterer sentrale teorier om undervisning og
læring i norsk og viser hvordan faget kan organiseres for å fremme
læring og motivasjon for alle elever. Norskfaget er det største av
de humanistiske fagene i skolen, og Fjørtoft legger stor vekt på
språk- og litteraturundervisning. Han gir en innføring i begrepet
literacy, og dekker sentrale områder som lesing, muntlighet,
litteraturundervisning og skriving. Praktisk orienterte kapitler om
læringsstrategier, planlegging og vurdering gir gode tips til
undervisningen. Boken har et eget kapittel om flerspråklighet.
Norskdidaktikk omhandler undervisning i norskfaget fra 5. til 13.
trinn i skolen. Henning Fjørtoft er førsteamanuensis i norsk
fagdidaktikk ved Program for lærerutdanning, NTNU og har tidligere
undervist i grunnskole og videregående opplæring. Fjørtoft har
deltatt i flere forsknings- og utviklingsprosjekter i skolen.
Doktorgradsavhandlingen hans handlet om den danske lyrikeren Inger
Christensen og hans forrige bok var Effektiv planlegging og vurdering
(Fagbokforlaget, 2009). «Boken är som helhet en bragd och en verklig
gåva till modersmålslärare i Norden.» Arena
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028737
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter