Hva er muntlig kompetanse og muntlige ferdigheter? Et viktig formål
med denne boka er å øke den teoretiske innsikten i muntlighet som
fagfelt og synliggjøre hva som ligger i begrepene «muntlig
kompetanse» og «muntlige ferdigheter». De 101 måtene å fremme
muntlige ferdigheter på som presenteres i boka, er utformet som
konkrete og praktiske råd og opplegg. Samtidig er dette forankret i
den aktuelle forskningen som ligger til grunn for metodikken, og boka
bygger en bro mellom akademisk teori og klasserommets praksis. Bokas
del I består av syv vitenskapelige, fagfellevurderte artikler, som
behandler en rekke sentrale temaer knyttet til muntlighet: samtale,
lytting, fortelling, retorikk, muntlighet i digitale medier og
vurdering av muntlighet. Del II er forankret i forskningsdelen. I de
101 oppslagene bindes teori og praksis sammen på en bakgrunn av
empiriske erfaringer og klasseromstudier. De konkrete og praktiske
rådene og oppleggene gir leseren et rikt og variert repertoar av
muntlighetsdidaktikk. 101 måter å fremme muntlige ferdigheter på er
skattkiste for alle som skal jobbe med å utvikle elevers muntlige
ferdigheter i hele det 13-årige skoleløpet. Kåre Kverndokken er
dosent i norskdidaktikk ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Arbeider
først og fremst med lese- og skrivedidaktikk, læremiddelkunnskap og
barnelitteratur og i særlig grad med etter- og videreutdanning av
lærere innenfor dette feltet. Har skrevet en rekke lærebøker i
norsk for grunnskolen og artikler innenfor ulike disipliner i faget.
Seneste utgivelser: 101 måter å lese leseleksa på (2012), Gutter og
lesing (2013) og 101 skrivegrep (2014). I tillegg til Kverndokken,
bidrar disse i boken: Liv Marit Aksnes, Jannike Ohrem Bakke, Jonas
Bakken, Beate Børresen, Henning Fjørtoft, Fride Lindstøl, Eldbjørg
Lognvik, Lars Opdal, Hildegunn Otnes og Sigrun Svenkerud.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028560
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter