Hva vil det si å være litteraturlærer i dagens skole? Hva skal
være litteraturundervisningens funksjoner og mål? Hvilke tekster
gjelder som litteratur, og hva er skjønnlitteraturens rolle i
norskfaget etter Kunnskapsløftet? Dette og andre grunnleggende
norskfaglige spørsmål er utgangspunktet for bokas første del, som
består av tematiske artikler om den litterære kanon, retoriske
analyser i norskfaget, elevers visuelle tekstkompetanse og kritisk
literacy i den digitale tekstkulturen. Økokritisk orientert
litteraturundervisning blir også drøftet, samt hvordan vektlegging
av stedsdimensjonen kan berike forståelsen og opplevelsen av
litteraturhistorien. Mens første del av boka består av
vitenskapelige, fagfellevurderte artikler, inneholder andre del 101
litteraturdidaktiske grep. Her bindes teori og praksis sammen på
bakgrunn av empiriske erfaringer og klasseromsstudier. De praktiske
oppleggene gir et rikt og variert repertoar som læreren kan benytte i
litteraturundervisningen. 101 litteraturdidaktiske grep bidrar med ny
forskning på feltet. Bokas målgrupper er forskere, lærerutdannere,
lærere og studenter. Boka er en skattkiste for alle som skal jobbe
med litteraturdidaktikk i hele det 13-årige skoleløpet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028553
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter