Hvordan kan barn delta aktivt i arbeidet med å skape gode overganger
når de slutter i barnehagen for å begynne på SFO og skolen?
Spørsmålet er sentralt i denne boka, der hovedanliggendet er å
trekke fram betydningen av å se overgangen som en prosess hvor barn
selv er aktive bidragsytere. Barn møter både SFO og skolen med
bakgrunn i sine tidligere erfaringer, og det er barnehagelæreres,
grunnskolelæreres og SFO-ansattes ansvar å legge til rette for at
barna får overføre sin kompetanse i møte med nye miljø. Dette
krever reelt samarbeid på tvers av de institusjonelle grensene. Barns
erfaringer og opplevelser må gjøres gjeldende, og samarbeidet må
inkludere samhandling og dialog. Boka retter seg mot
barnehagelærerstudenter i bachelor- og masterutdanning og mot ansatte
i barnehage, skole og skolefritidsordning. Hilde Dehnæs Hogsnes er
førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitet i Sørøst-Norge.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028485
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter