Hvordan tenker vi om begrepene danning, didaktisk praksis og
forskning? Hva gjør måten vi forstår dem på, og sammenhenger
mellom dem, med hva slags innsikt de kan generere? I en åpen,
problematiserende form og med nærhet til konkret utdannings- og
forskningspraksis tilbyr denne boken et repertoar av tenkemåter og
begreper som kan bidra til at man ser utdanning og undervisning i et
nytt lys. Bokens innhold er organisert og formet gjennom et romlig
orientert sosiokulturelt perspektiv. Det curriculære rommet er bokens
grunnbegrep. Det refererer til det kulturelt konstituerte rommet hvor
vår hverdagspraksis utfolder seg, et rom som gjør det mulig å
forstå sammenhenger mellom diskursive praksiser og
makt/viten-mekanismer og hvordan de styrer og former individer.
Undervisning blir i et slikt perspektiv å forstå som et ensemble av
diskursive praksiser. I den forstand handler boken på en særlig
måte om danningsmekanismer, didaktiske strategier og endring Thorolf
Krüger har siden 2003 vært professor ved Høgskolen i Bergen, nå
Høgskulen på Vestlandet. Han har vært prodekan for forskning, og
bidratt i oppbygging og drift av høgskolens doktorgradsprogram. Han
har i tillegg vært engasjert i etableringen av nasjonale
forskerutdanningsinstitusjoner, eksempelvis Nasjonal forskerskole for
lærerutdanning (NAFOL). Krüger har publisert en rekke artikler og
fagbøker, både nasjonalt og internasjonalt. Han har vært mye brukt
som foredragsholder og opponent på disputaser.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028478
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter