Verdier og verdiformidling er blitt viktige ord innenfor
lærerutdanning de senere årene, og begrepene kan synes å ha en
brobyggende funksjon i et samfunn med økende kulturelt og religiøst
mangfold. Men hvordan kan de få den funksjonen, og hvordan kan man
utvikle et språk for å gi verdiene betydning og gi mot til å
formidle dem? Denne boken drøfter dette i åtte artikler der hver
artikkel har litt ulik synsvinkel: Hvordan kommer verdisyn til uttrykk
i vår tid med økende religiøst og kulturelt mangfold? Fins noe vi
kan kalle norske verdier? Verdibasert ledelse er blitt et begrep - men
hvilke verdier preger godt lederskap? Når noen føler at de opererer
i et etisk og verdimessig ingenmannsland, hvordan kan de erobre dette
ingenmannslandet og utvikle etisk kompetanse? Kanskje kan dette skje
gjennom å utforske tradisjoner ved de ulike religiøse og kulturelle
høytidene? En annen synsvinkel er forsøk på å samtale med barn om
det som oppleves som vanskeligst, nemlig dødens gåte. Eller å gå
inn i spørsmålet om hva vennskap er, hvordan vennskap kan brytes, og
hvordan verdien tilgivelse kan skape ny helhet. Den siste artikkelen
ser på verdier i en idéhistorisk sammenheng som så kobles til et
aktuelt forskningsprosjekt om praksislæreres syn på verdier.
Prosjektet er ett eksempel på forskning som viser hvor viktig verdien
mot er som en motsats til frykt. Boken er resultat av et samarbeid
mellom ansatte ved Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) og Nord
Universitet (tidligere Høgskolen i Nord-Trøndelag). Målgruppen er
barnehagelærere, barnehagelærerstudenter og enhver som er opptatt av
å gi barn moralsk og kulturell kompetanse. Forfatterne fra Nord
Universitet er professor Idar Kjølsvik og universitetslektorene
Kathrine Moen og Tryggve Andreassen. Fra DMMH skriver professor Sturla
Sagberg, høgskolelektorene Sølvi-Ann Fætten og Marit Hallset Svare,
førstelektor Sissel Mørreaunet og førsteamanuensis Svein Sando.
Sturla Sagberg har ledet prosjektet og redigert det endelige
resultatet.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028348
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter