Akkurat som Medusa drøfter hvordan et barnehagepersonale kan arbeide
med ulike typer litteratur for og med barn i barnehagen, og hva slikt
arbeid kan bety for alle involverte. Det er vel kjent at bruk av
bøker og fortellinger fremmer barns språk, og gir dem forestillinger
og begreper om verden som går ut over deres hverdagserfaringer. Men
litteraturarbeid har mer i seg enn det man kanskje først tenker over.
Boka handler om kompleksiteten i litteraturarbeid. Den synliggjør det
som skjer - sosialt, pedagogisk, etisk og kreativt - når et
barnehagepersonale bruker og aktiviserer ulike typer litteratur for og
med barna i barnehagen. Boka vil være nyttig som grunnlag for
planlegging og gjennomføring av slikt litteraturarbeid. Akkurat som
Medusa handler også om hvordan 17 i dag voksne personer vurderer sin
barnehagetid. De gikk i en barnehage hvor litteratur og kultur var
hovedtema, og de forteller om hvordan det var å gå i barnehagen den
gangen, og hvordan litteratur- og kulturarbeidet har preget dem siden.
Deres erfaringer har vært en inspirasjon i arbeidet med denne boka.
Marit Spurkland har arbeidet mange år ved Høgskolen i Oslo og
Akershus som førstelektor i norsk, med vekt på barnelitteratur og
kultur for barn. Hun har i en årrekke ledet høgskolens
internasjonale studietilbud i «Myths and Fairytales», og ga i 1996
ut boka Bruk av litteratur i arbeid med barn og unge. Hun har vært
med på å utvikle prosjektet og boka Lær meg norsk før skolestart!
(2009) er medforfatter i Student i dag førskolelærer i morgen
(2011), og har skrevet flere artikler om barnelitterære emner.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028133
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter