Her er boken om barns utvikling som er tilpasset den nye
barnehagelærerutdanningens kunnskapsområde: Utvikling, lek og
læring! I boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling i
barnehagen. Her gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske
teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens
betydning. Hensikten med boken er å fremme en flerfaglig og integrert
tilnærming til barns utvikling, lek og læring. I dag er en stor
andel av barna i barnehagen under tre år. Tilknytning, stabilitet og
kvalitet i samspillet er derfor fremhevet spesielt i denne boka.
Forfatterne anlegger en bred forståelse av begrepet utvikling; som en
livslang prosess og med mulighet for ny vekst. Bokens forfattere er
psykologer og pedagoger. Felles for bidragene er deres fokus på
tidlig innsats, interaksjon og relasjon samt voksnes betydning for
barnets utvikling i en barnehagekontekst. Blant viktige temaer i boken
er omsorg, lek og læring; arv og miljø; tilknytning; vennskap;
mestring og motivasjon; selvregulering; språk- og matematikk; kjønn;
observasjon og kartlegging; barn med flerkulturell bakgrunn;
omsorgssvikt; barnelitteratur; forebygging av mobbing; medvirkning og
danning mm. Boken retter seg mot lærere og studenter i
barnehagelærerutdanning, barnevernsutdanning, fysioterapiutdanning og
andre profesjonsutdanninger som har fokus på barn og familie. Den er
også relevant for praktikere som arbeider tett med barn i alderen 0-5
år.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245028119
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok