Alle er opptatt av elevresultater på en eller annen måte elever,
foreldre, lærere, skoleledere, kommunalt ansvarlige, skolepolitikere
og skoleforskere. Uansett hvor mye og på hvilke måter vi vektlegger
disse resultatene, er de viktige for å forstå hva som foregår i
skolen. De gir oss en pekepinn på om elevene får den undervisningen
de skal ha, og på hva de som jobber i og med skolen kan gjøre for å
utvikle skolens virksomhet. Samtidig er det et viktig poeng at
tilgangen til disse resultatene ikke fører til utvikling i seg selv.
Det er også en del utfordrende sider ved hvordan disse resultatene
brukes som er viktig å studere og diskutere. I denne boken, som har
utgangspunkt i forskningsprosjektet PraDa (Practices of Data Use in
Municipalities and Schools), er hovedvekten lagt på bruk av
elevresultater. Hvorfor, hvordan og til hva brukes resultatene? Hva
vet vi om bruk av elevresultater fra internasjonal forskning? Hva
kjennetegner bruk av elevresultater i norske kommuner og skoler? Hva
skjer i kommunene? Hva skjer i skolene? Hvordan er de eventuelt med
på å endre virksomheten i skolen? Sølvi Mausethagen er
førsteamanuensis på OsloMet storbyuniversitetet, og hennes
forskningsinteresser er særlig knyttet til lærerprofesjonen og
utdanningspolitikk. Tine S. Prøitz er professor ved Institutt for
pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge, hvor hun forsker på
utdanningspolitiske temaer som utdanningsreform, styring og evaluering
i opplæring og utdanning. Guri Skedsmo er førsteamanuensis ved
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo,
hvor hun forsker på temaer innenfor utdanningspolitikk, styring og
ledelse i skole og utdanning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027815
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok