Hva trenger du som lærer å vite om elevvurdering? De siste ti årene
har elevvurdering fått økt oppmerksomhet i skolen, både nasjonalt
og internasjonalt. Det forventes at lærere skal gjennomføre, tolke
og bruke resultater fra nasjonale prøver, samtidig som de skal
beherske en daglig undervisningspraksis som involverer vurdering for
læring i klasserommet. Skolen er en del av et kvalitetssystem hvor
politisk nivå studerer elevresultater i et internasjonalt perspektiv
gjennom komparative studier som TIMSS, PIRLS og PISA. Kommuner
ansvarliggjør lærere for elevenes resultater i større grad enn
tidligere. Denne boka gir et overblikk over ulike former for
elevvurdering, med utgangspunkt i ulike forskningsstudier fra blant
annet Norge, Irland og England som forfatteren har ledet og/eller
deltatt i. Boka er skrevet med tanke på hva som kan være viktig
kunnskap for lærere og studenter i arbeid med å sikre en rettferdig
elevvurdering, og tar derfor også opp temaer som bruk og misbruk av
vurderingsdata og vurdering sett fra elevenes perspektiv. Therese
Nerheim Hopfenbeck er Director for Oxford University Centre for
Educational Assessment (OUCEA) ved Universitetet i Oxford. Hopfenbeck
leder to store forskningsprosjekt ved OUCEA, Assessment for Learning
in Africa (2016 2019) og PIRLS for Teachers (2015 2016). Hun er også
nasjonal forskningsleder for Englands deltakelse i PIRLS 2016. De
siste ti årene har elevvurdering fått økt oppmerksomhet i skolen,
både nasjonalt og internasjonalt. Det forventes at lærere skal
gjennomføre, tolke og bruke resultater fra nasjonale prøver,
samtidig som de skal beherske en daglig undervisningspraksis som
involverer vurdering for læring i klasserommet. Skolen er en del av
et kvalitetssystem hvor politisk nivå studerer elevresultater i et
internasjonalt perspektiv gjennom komparative studier som TIMSS, PIRLS
og PISA. Kommuner ansvarliggjør lærere for elevenes resultater i
større grad enn tidligere. Denne boka gir et overblikk over ulike
former for elevvurdering, med utgangspunkt i ulike forskningsstudier
fra blant annet Norge, Irland og England som forfatteren har ledet
og/eller deltatt i. Boka er skrevet med tanke på hva som kan være
viktig kunnskap for lærere og studenter i arbeid med å sikre en
rettferdig elevvurdering, og tar derfor også opp temaer som bruk og
misbruk av vurderingsdata og vurdering sett fra elevenes perspektiv.
Therese Nerheim Hopfenbeck er Director for Oxford University Centre
for Educational Assessment (OUCEA) ved Universitetet i Oxford.
Hopfenbeck leder to store forskningsprosjekt ved OUCEA, Assessment for
Learning in Africa (2016 2019) og PIRLS for Teachers (2015 2016). Hun
er også nasjonal forskningsleder for Englands deltakelse i PIRLS
2016.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027631
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter