I dag er skoler utsatt for en stadig økende forventning om å drive
forsknings- og utviklingsarbeid for å forbedre sitt
undervisningstilbud. Hvilken kunnskap lærere trenger for å undervise
bedre, er det imidlertid ikke enighet om. Denne boken introduserer
aksjonsforskning som en tilnærming lærere og skoler kan bruke for å
utvikle seg og sin undervisning til fordel for elevenes læring og
utvikling. Ved å forske selv og i samarbeid med andre kan praktikere
få en mer aktiv rolle i reformarbeid. De implementerer ikke bare
andres forskning, men utvikler selv ny og praksisforankret kunnskap.
Denne fagfellevurderte antologien drøfter teoretiske og metodiske
tilnærminger knyttet til forskning på egen praksis. Den omfatter
ulike forståelser og viser hvilke vitenskapelige tradisjoner
forskning på egen praksis står i. Videre inneholder boken konkrete
eksempler på hvordan studenter, lærere og skoler har anvendt
aksjonsforskning i sin praksis. Som helhet representerer bidragene
viktige innspill til diskusjoner omkring samfunnsaktuelle spørsmål,
som forholdet mellom autonomi og kontroll i utvikling av lærerrollen,
hva lærerkompetanse er, og hvordan den kan utvikles og verdsettes.
Boken er ment å skape dialog omkring temaene skoleutvikling og
lærerkompetanse. Den kombinerer et praktisk siktemål, om å hjelpe
studenter, lærere, skoler og lærerutdannere i gang med forskning på
egen praksis, med vitenskapelige diskusjoner. På den måten gir boken
innspill både til praksis og til debatt omkring praksis. Marit Ulvik
er professor ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen.
Hanne Riese er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk,
Universitetet i Bergen. Dag Roness er førsteamanuensis ved Institutt
for pedagogikk, Universitetet i Bergen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027624
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter