Antologien tar inn brede perspektiver på utdanning, både fra
grunnutdanning av lærere, fra nye lærere, fra kunstnerisk veiledning
og fra karriererådgiving i videregående skole. Selv med ulike
perspektiver nærmer artikkelforfatterne seg tematikken
veiledningspraksiser i bevegelse med et felles ønske om å bidra til
å utvikle praksisveiledningen i skole og utdanning. Det er nødvendig
å stille spørsmål ved det som er tatt for gitt, og det som oppleves
som «vanlig» og «normalt», for å kunne gi plass til den
nødvendige transformasjon av måter å tenke på, som karakteriserer
læring. Artiklene i antologien bidrar på ulikt vis til å løfte
fram hvilke «bevegelser» i veiledningspraksiser forfatterne ser i
nyere teorier, i funn fra internasjonal og nasjonal forskning og i
erfaringer fra forsknings- og utviklingsarbeid. En tydelig trend i
disse funnene er en bevegelse fra å se veiledning som kun en relasjon
mellom veileder og student til en utvikling som vektlegger mer
gruppebaserte, samarbeidende veiledningsrelasjoner, der team arbeider
med å forbedre profesjonell kompetanse. I det kommunikative rommet
som veiledet og veiledere deler, og når de i fellesskap undersøker
muligheter, dannes det læringssløyfer mellom dem. Antologien retter
seg mot veiledere i ulike kontekster, og især mot veiledere innenfor
lærerutdanning Gunnar Engvik og Anna-Lena Østern er lærerutdannere
og forskere ved Program for lærerutdanning, NTNU. De har lang
erfaring med veiledning i skole og utdanning, og med
veilederutdanning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027600
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter