«Løfter vi mennesker og bærer dem av gårde, så er de like
hjelpeløse når vi setter dem ned. Røyset og Kleppestø forstår
dette og minner oss på at unge mennesker har ressurser til å
myndiggjøre seg selv. Vi som arbeider med ungdommer, kan bidra til å
frigjøre disse ressursene. Vi kan utfordre ungdommer til å
reflektere, bli kjent med muligheter, sette ord på sin egen situasjon
og trene på å velge. Ungdommer både tåler og makter det. Dette er
en bok både lærere, foreldre og andre som arbeider med ungdommer,
vil ha nytte av. Ungdommer snakker sammen. De stiller hverandre
spørsmål. De prøver å finne ut av livet de befinner seg i. Røyset
og Kleppestø viser også at ungdommer kan lære å stille hverandre
gode spørsmål og gjøre det på en systematisk måte. Forfatterne
hevder at ungdommer kan videreutvikle seg gjennom å bli bedre til å
lytte til hverandre. De utfordrer oss med spørsmål som: Kan
ungdommer være gode veiledere og coacher for hverandre bare de lærer
hvordan de gjør det? Det er ikke teoretiske utopier forfatterne
presenterer. Røyset og Kleppestø deler gode erfaringer. Dette er en
etterlengtet bok til oss som ønsker å bli bedre på å legge til
rette for læring og utvikling i faget utdanningsvalg. Boken er en
systematisk og grundig innføring i et mangfold av muligheter og
konkrete fremgangsmåter. Samtidig utfordrer forfatterne oss på en
mer grunnleggende måte gjennom å vise hva god pedagogisk praksis kan
være.» Førsteamanuensis Kjartan Skogly Kversøy (ph.d.), Høgskolen
i Sørøst-Norge
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027570
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok