I denne boka retter erfarne lærere og forskere innenfor det
yrkespedagogiske kunnskapsfeltet i Norge søkelyset mot hvordan man
kan utvikle relevans, mening og demokrati i fag- og yrkesopplæring.
Boka er forankret i utdanningspolitiske spørsmål og utfordringer som
er dokumentert i forskning på feltet og i nasjonale utredninger de
siste ti årene, for eksempel frafall og bortvalg i yrkesfaglig
utdanning, motivasjon, sammenheng mellom utdanning og arbeidsliv og
relevant lærerkompetanse. Den gir gode eksempler på hvordan viktige
undervisnings- og læringsprinsipper kan ivaretas i yrkesopplæringa,
og den gir oversikt over sentral forskning på området. Gjennom flere
kapitler presenteres nye studier innen det yrkespedagogiske
kunnskapsfeltet. Hensikten med boka er å belyse dagens praksis i
norsk yrkesopplæring slik den oppleves av elever, lærere og
lærerutdannere, og samtidig gi et forskningsbasert og faglig grunnlag
for den videre utviklingen av yrkesopplæringen. Boka er relevant for
lærere og studenter i yrkesfaglærerutdanningene og for
praktisk-pedagogisk utdanning. Den er også relevant for forskere,
lærere, instruktører i virksomheter, skoleledere og andre aktører i
yrkesopplæringen. Kari Hansen er førstelektor i yrkespedagogikk ved
program for lærerutdanning ved NTNU. Torlaug Løkensgard Hoel er
professor emerita ved program for lærerutdanning ved NTNU. Grete
Haaland er professor i yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk ved
Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027556
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok