Målet til skriftserien Skole- og utdanningsforsking er å bidra til
kunnskapsutvikling om skole, læring og utdanning. I serien gir vi ut
både fagfellevurderte og ikke fagfellevurderte antologier,
monografier og forskningsrapporter. Serien er etablert ved Program for
lærerutdanning, NTNU. Dette er publikasjon nr. 6 i skriftserien.
Estetisk tilnærming til læring er mangelvare i skole og
lærerutdanning. Sanselig didaktisk design omhandler didaktisk
tenkning i et estetisk perspektiv. FoU-prosjektet SPACE ME var et
møte mellom kunstfag og naturfag som ble gjennomført i regi av
Program for lærerutdanning, NTNU i samarbeid med to ungdomsskoler
2011-2012. Forfatterne begrunner verdien av sanselig didaktisk design
med at den: - har en overgripende estetisk tilnærming til læring –
vektlegger multimodalitet – forstår ulikhet blant elever som en
skapende kraft i undervisning – baserer seg på undersøkende og
dialogbaserte forløp – vektlegger dramaturgisk tenkning i didaktisk
kontekst – setter søkelys på kroppslig læring – ser kunstmøter
som en framhevet del av læring Bidragsyterne er Tone Pernille
Østern, dansekunstner og førsteamanuensis i kunstfagdidaktikk, Alex
Strømme, biolog og dosent i naturfagdidaktikk, Anna-Lena Østern,
professor i kunstfagdidaktikk, Audun Mollan Kristoffersen, lærer og
improvisasjonsskuespiller og Ran Peleg, stipendiat i naturfagdidaktikk
og skuespiller i fysisk teater. Målgruppen for boka er undervisere i
ulike skoleslag og skolefag, lærer- og kunstpedagogstudenter,
lærerutdannere, kunstnere og praksisorienterte forskere innenfor et
bredt didaktisk felt. Program for lærerutdanning Dette er en rapport
fra NTNU Skole- og læringsforsking ved Program for lærerutdanning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027457
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok