Denne tredje NAFOL-boken er en unik bok på det norske markedet. Den
inneholder en samling av forskningsartikler om
lærerutdanningsforskning som krysser nasjonale grenser, fagdisipliner
og ikke minst utdanningsnivå, fra barnehage til forskeropplæring.
Artiklene, som kommer fra USA, Tyskland, Island og Seychellene, gir
innblikk i den inter nasjonale lærerutdanningsforskningen, mens de
norske artiklene gir et bredt bilde av den positive aktiviteten vi nå
ser i norsk forskning på området. Det er stort mangfold både i
forskningstematikk og forskningsmetoder. Det er også positivt at unge
norske forskere når et bredere publikum ved å skrive på engelsk,
uten at det skal gå på bekostning av verdien av å ha god
forskningslitteratur skrevet på norsk. NAFOL står sentralt i denne
utviklingen med sine vel 200 tidligere og nåværende stipendiater.
NAFOL-bøkene, og ikke minst denne boken, gir et bilde av dagens
lærerutdanningsforskning. Dette kommer frem i åpningsartikkelen, som
presenterer et evaluerings prosjekt NAFOL satte i gang, og ikke minst
i den avsluttende artikkelen, som har en grundig gjennom gang av et
knippe NAFOL-prosjekter. Denne boken er en kilde for nye og erfarne
forskere som ønsker å holde seg oppdatert på norsk og internasjonal
lærerutdanningsforskning. Professor Kari Smith er daglig leder for
NAFOL. Hun har bakgrunn som lærer, lærerutdanner og leder for
lærerutdanninger i Israel og i Norge. Hun kan vise til et stort
antall publikasjoner, og forskningsfeltene hennes er vurdering,
profesjonell utvikling av lærere, og i de siste årene har hun
fokusert på lærerutdanneres profesjonelle læring sammen med
internasjonale kolleger. Som en del av rollen hennes i NAFOL, arbeider
Kari Smith også mye med å styrke veiledningskompetansen på ulike
nivåer.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027365
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter