Boken er et ledd i satsingen Kompetanse for mangfold som er et
prosjekt for kompetanseutvikling i universitets- og høyskolesektoren
med praksisfeltet som arena. Bidragsyterne har gjennom sine
forskningsprosjekter fått økt kompetanse på dette feltet. Vår
ambisjon er at dette vil føre til økt kunnskap i barnehage, skole og
lærerutdanninger og på det politiske nivået. Bidragene favner bredt
innenfor det avgrensede feltet: den flerkulturelle barnehagen og
skolen i samfunnet. Alle forfatterne i boken ønsker å bidra til en
integrerende og inkluderende barnehage og skole gjennom sin forskning
institusjoner som vi ønsker skal nå målet om å tilby barn og unge
en likeverdig opplæring. De fleste av bidragene har en empirinær
tilnærming som eksemplifiserer det vitenskapelige gjennom «bilder»,
så å si. Mangfold i skolen og Mangfold i barnehagen er to bøker med
tett sammenheng som utfyller og kompletterer hverandre.Vårt ønske er
at bøkenes undertittel: Fra politisk vilje til flerkulturell
virkelighet? i stor grad kan være en konstatering og ikke et
spørsmål.Denne antologien henvender seg primært til praktikere og
forskere i skolesektoren. Vibeke Solbue er førsteamanuensis i
pedagogikk på Høgskolen i Bergen og underviser både på
grunnskolelærerutdanningen og i master i undervisningsvitenskap.
Yvonne Bakken er utdannet førskolelærer og har hovedfag i
sosialantropologi. Hun jobber som høgskolelektor ved
barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Bergen, med tilknytning
til samfunnsfagseksjonen grunnskolelærerutdanningen og i master i
undervisningsvitenskap. Yvonne Bakken er utdannet førskolelærer og
har hovedfag i sosialantropologi. Hun jobber som høgskolelektor ved
barnehagelærerutdanningen på Høgskolen i Bergen, med tilknytning
til samfunnsfagseksjonen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027327
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter