Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning har vært livlig i bruk i
fagmiljøene i mer enn ti år. I den reviderte utgaven er de fleste
artiklene beholdt i bearbeidete og oppdaterte versjoner. I boka blir
norsk veiledningstradisjon drøftet, mesterlære og reflekterende
veiledning satt opp mot hverandre, og perspektiver fra coaching,
mesterlære, mentoring, rådgivning og gestaltveiledning blir
introdusert og drøftet. I tillegg blir tverrgående tema som
modellæring, symmetri, asymmetri, innhold og form i veiledning
belyst. Praktisk veiledning i lærerutdannelse,
førskolelærerutdannelse, helsefaglige yrker og profesjoner har også
fått sin plass. Samlet gir boka et bilde av sentrale faglige
perspektiver på veiledning, særlig i norsk yrkes- og
profesjonsutdannelse. Alle som driver med veiledning, bør kjenne til
en del teoretiske perspektiver og forskning som kan bidra til å
belyse og informere om praktisk veiledning. Slik kunnskap kan hjelpe
til med å begrunne og utvikle praktisk veiledning. Uansett vil både
kunnskap og handling være nøkkelbegreper i praktisk veiledning.
Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning er beregnet på bruk i
studietilbudene i veiledning og lærerutdannelse ved universiteter og
høyskoler. Kaare Skagen er professor i pedagogikk ved Høgskolen i
Oslo og dr. polit. med avhandling om veiledning i lærerutdannelse.
Han har skrevet boka I veiledningens landskap (2004) og Læreren som
elsket å undervise (2004) i tillegg til en rekke artikler om
veiledning.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027303
Publisert
2019
Utgave
2. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter