Fra 2012 har det pågått en storstilt satsing på etter- og
videreutdanning i Norge. Formålet med satsingen har vært å styrke
elevens læring og motivasjon i grunnopplæringen ved å øke læreres
og skolelederes kompetanse. Den nasjonale rektorutdanningen ble
videreført som en del av strategien Kompetanse for kvalitet (2012
2015). I strategiplanen for 2016 2025 følges prinsippene for
strategiplan 2012 2015 opp for at undervisning og krav til lærereskal
kunne oppfylles i løpet av ti år. I denne strategiplanen er det
videreutdanning som er i fokus. I strategiplanene påpekes det at
profesjonelle fellesskap, der kompetent ledelse legger til rette for
at faglig dyktige lærere samarbeider om en kollektiv skolekultur og
god undervisning, bidrar til et godt læringsmiljø og til at elevene
lærer mer. Boken presenterer forskning som har til hensikt å svare
på følgende problemstilling: Hvordan bidrar etter- og
videreutdanning til kunnskapsutvikling i skolen? Forskningen har
resultert i kapitler hvor teorier har fått en betydelig plass, mens
andre kapitler bringer frem lederes og læreres stemmer. Intensjonen
med denne boken er at du som leser også kan få innblikk i studiene
og kapitlene som er skrevet, og dermed bruke disse som tankeredskap
for å utvikle egen forståelse og praksiser knyttet til etter- og
videreutdanning og kunnskapsutvikling i skolen. Boken henvender seg
til forskere, lærere, skoleledere, skolelederutdannere,
lærerutdannere, og andre som er interessert i etter- og
videreutdanning og dens betydning for arbeidet i skolen. Den er
relevant for lærerutdanningen, skolelederutdanningen og i etter- og
videreutdanning. May Britt Postholm, er professor ved Program for
lærerutdanning, NTNU. Med sin utdanning som lærer og
undervisningserfaring fra ungdomstrinnet, er Postholms interessefelt
hovedsakelig rettet mot to områder: utdanningsforskning og kvalitativ
forskningsmetode. Hun har publisert bøker og en rekke artikler som
omhandler undervisning og læring, både nasjonalt og internasjonalt,
og flere metodebøker som omhandler kvalitativ metode. Postholm er
redaktør for bøkene Læreres læring og ledelse av
profesjonsutvikling og Ledelse for læring som begge er tidligere
utgivelser av forskergruppen «Ledelse, undervisning og læring», som
Postholm leder.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027297
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter