Hvordan kan skolen bli bedre på å tilrettelegge for elever med ulik
kulturell bakgrunn? Boken omhandler lærerens arbeid i det
flerkulturelle klasserommet. Den er teoretisk og ideologisk forankret
i et humanistisk grunnsyn, der målet er dannelse gjennom individuell
frigjøring og aktiv deltakelse i eget liv og i samfunnslivet.
Skolefagene er sentrale i boken. De ulike kapitlene omhandler blant
annet problemstillinger knyttet til språkutvikling, matematikk for
flerkulturelle elever, det fler-religiøse klasserommet og betydning
av praktisk-estetiske fag som ledd i inkluderingen av alle barn i
skolen. Boken er primært rettet mot lærerutdannere, studenter og
lærere. Redaktør Bente Bolme Moen er førstelektor i pedagogikk ved
HIST. Blant noen av de øvrige bidragsytere er Thomas Hylland Eriksen,
Thor Andrè Skrefsrud, Ragnar Arntzen, Anne B. Lund og Joron Pihl mfl.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027280
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter