Hva betyr det at vi lever i et flerkulturelt samfunn? Hvilken
betydning har skolen i denne sammenheng? Hvordan kan skolen møte barn
og unge på en måte som fremmer demokrati, anerkjennelse, likeverd og
rettigheter for alle i et flerkulturelt samfunn? Dette er et
ambisiøst spørsmål som kan belyses ut fra ulike faglige vinkler, og
som har både teoretiske, praktiske og politiske implikasjoner. Denne
antologien har som mål å stimulere til refleksjon og diskusjon og
dermed bidra til at beslutninger som lærere, skoleledere og
skoleeiere gjør, kan være gjennomtenkte og ikke tilfeldige. Forskere
med bakgrunn i fagtradisjoner som pedagogikk, historie,
rettsvitenskap, medievitenskap, filosofi, sosiologi og
sosialantropologi bidrar med ny kunnskap og empiri for å forstå
skolens rolle i det flerkulturelle samfunnet. I en kritisk forståelse
av det flerkulturelle rettes fokus mot samfunnets institusjoner innen
politikk, utdanning, media og lovverk, og man prøver å analysere
hvordan mye av det vi tar for gitt, bidrar til å påvirke, forme og
endre samfunnet. Bidragsyterne i boken har følgende
insitusjonstilknytning: Kariane Westrheim, Universitetet i Bergen Thor
Ola Engen, Høgskolen i Hedmark Astrid Tolo, Universitetet i Bergen
Trond Erik Welstad, Universitetet i Oslo Elisabeth Eide, Høgskolen i
Oslo og Akershus Steinar Bøyum, Universitetet i Bergen Yael Harlap,
Universitetet i Bergen Hanne Riese, Universitetet i Bergen Carla
Chinga-Ramirez, NTNU Trond Solhaug, NTNU Kari Hagatun, Universitetet i
Bergen Kariane Westrheim og Astrid Tolo er førsteamanuenser ved
Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen.
Les mer
Produktdetaljer
ISBN
9788245027266
Publisert
2019
Utgave
1. utgave
Utgiver
Vendor
Fagbokforlaget
Språk
Product language
Norsk
Format
Product format
Digital bok
Forfatter